Ám mivel időnként racionálisak vagyunk, máskor pedig nem és e kettőt össze is tudjuk hasonlítani, azt hiszem, van azért ebben a kérdésben téma.
Mi a racionalitás?
A latin ratio eredetileg arányt, arányosságot jelent, pl. racionális szám az, amelyik felírható két
Racionális gondolkodás tehát az a fajta gondolkodás, amikor egy kérdést, nem fekete-fehérben látunk és ezért nem is síkprimitív választ próbálunk rá keresni, hanem különböző össszetevők által alkotottnak látjuk az adott helyzetet, problémát, és az összetevők egészséges arányát próbáljuk meg megkeresni. Például, ha úgy látjuk, hogy egy egészséges társdalmat a rend és a szabadság helyes aránya tud létrehozni, az egy racionális megközelítés. Mindez igényel egyfajta higgadtságot, mert az érzelmek, ha hagyjuk nekik, általában a fekete-fehér megközelítések irányába visznek.
A probléma ott van, hogy míg általában a racionális megoldások szoktak működni, érzelmeket érezni és azoknak megfelelően cselekedni egyszerűen jó érzés. Aki sohasem racionális, ritkán tud bármit is konkrétan véghezvinni, aki mindig az, annak egy kicsit mindig is sivár marad az élete.
Ez a szép a dologban, hogy magára a racionalitásra is a racionalitást, az arányosságot érdemes alkalmazni: racionalitás és érzelmek helyes arányát próbálni megtalálni. Ez tulajdonképpen olyan, mint egy rekurzív program. Szép, nem? :-) És egy kicsit lehetetlen is.
Hogy néz ez ki a társadalom vonatkozásában?
A klasszikus kérdés
Az a klasszikus kérdés, amit pl. Thomas Jeffersonék tettek fel annak idején, miszerint: képes-e az átlagember racionális döntésket hozni, azaz működhet-e a demokrácia? egy kicsit kiment már a divatból. De azért érdemes beszélni róla.
Jeffersonék azt a választ találták, hogy az átlag ember hosszú távon racionális, rövid távon nem. Ezért olyan intézményeket kell létrehozni, amelyek a népakaraton alapulnak, de annak azonnali érvényesülését gátolják, lassítják, időt hagyva az egyes felbuzdulások lehiggadásának, a dolgok átgondolásának. Lásd: Alkotmány, meg minden, ami körülötte van. Ezt vettük mi is át, és azt hiszem, hogy ez jó megoldás. Ezért került le a napirendről.
A mai kérdés
Manapság az ember racionalitásának kérdése egy picit máshogy szokott felvetülni: nem embertelenül racionális-e a modern világ?
Érdekes kérdés. Szerintem éppen fordítva van. A hatvanas évek ellenkultúrájának egyik tipikus pillanata volt az, amikor a Sorbonne falára felmázolta egy lázadó diák, hogy "Minden hatalmat a képzeletnek!". És mára bizony nagyrészt ez az ellenkultúra vált a fősodorrá.
A XIX. században az egyházak például elég jó hatásfokkal küzdöttek a soraikban ill. azokon kívül fellépő mindenféle futóbolondokkal szemben, míg a XX. századot először a nácik és komcsik őrültsége rengette meg, majd később ez pici kis őrültklubok posztmodern sokaságává szakadt szét, az UFÓ Magazin olvasóitól az Elvis-hívőkőn át Gyurcsók pácienseiig. Nem is beszélve a poliitkai őrültségektől, a önértékelésturbózó liberális oktatáspolitikától kezdve a jobbszélen dülöngélő "Jézus, a párthus herceg" (affene, azt ittem pedig, hogy sumér volt, szumír-magyar, vagy hogy is kell ezt mondani :-) ) c. marhákig.
Hasonlóképpen, a XIX. század megfontolt államférfijaihoz képest a mai populista, ígérgető, felelőtlen politikusok is inkábbb az irracionalitás irányába mutatnak.
A XIX. század nagy költői aktuális társadalmi-politikai kérdésekről írtak érthető nyelven. A mai költőket, akik versei pl. az ÉS-ben megjelennek, egészen egyszerűen nem értem. Nekem ez csak egy szóhalmaz. Lehet, hogy nincs hozzá érzékem, a fene tudja, de nem úgy látom, hogy sokkal racionálisabbá vált volna a kultúra, hanem éppen hogy inkább sokkal irracionálisabbá.
Miért vetődik tehát fel ez a kérdés mégiscsak?
Azért, mert sokan érzik úgy, hogy van egy olyan kettősség, egy olyan morális dilemma, hogy egy adott kérdésre vannak racionális válaszok és humánus, morális válaszok, és a kettő nemigen hangolható össze. Tehát sokszor a racionalitás a emberiesség, a méltányosság ellentéteként fogalmazódik meg.
Ez természetesen csak látszatellentét, és érdekes módon azzal már Arisztotelész is tisztában volt, hogy erény és hatékonyság rokon értelmű fogalmak - ha ezt az egyetlen dolgot megértenénk, jóformán nem is kéne semmi más: erre az egy mondatra igazán nagyszerű társadalmakat lehetne alapozni.
A látszatellentét egyik oka az, hogy nagyon sokszor a "racionális megoldás" csak duma, a nyers és morális szempontokat figyelmen kívül hagyó önérdek álcázása. Az a racionális döntés, ami semmiféle erkölcsdefinícióval nem kompatibilis, az egész egyszerűen csak amorális, a többi csak rizsa, tökmindegy, hogy racionális-e vagy sem.
Van viszont az a probléma is, hogy manapság erkölcsnek csak a nőies típusú erkölcsöt tekintjük: azt a fajtát, ami szereteten és részvéten alapul. Egy kicsit kiveszett a férfias típusú erkölcs, aminek az alapja a tisztelet és az igazságosság.
Érdemes lenne ezt egy kicsit visszahozni a képbe, mert ez a fajta erkölcs szerintem sokkal jobban kompatibilis a racionalitással.
Az utolsó 100 komment: